Soms krijgt edpnet de melding van Proximus dat een SNA (Small Network Adaptation) nodig is vooraleer uw edpnet verbinding geactiveerd kan worden. Edpnet ontvangt deze melding wanneer er voor uw adres/locatie/gebouw geen koperpaar meer beschikbaar/vrij is. Dit kan verschillende redenen hebben: alle huidige koperparen zijn in gebruik voor andere diensten of de huidige vrije koperparen zijn van onvoldoende kwaliteit om u de gevraagde service te kunnen leveren. Aangezien Proximus de beheerder is van het nationale kopernetwerk, zijn zij degene die deze SNA werken moeten uitvoeren.
Proximus dient een extra koperpaar te lassen zodat ze dit fysiek kunnen doortrekken tot aan het intropunt van uw adres/locatie/gebouw. De werken worden in de meeste gevallen in twee delen uitgevoerd. Tijdens de eerste afspraak zal een Proximus technieker langskomen om uw huidige situatie in kaart te brengen. Daarna volgt een tweede afspraak waarbij de eigenlijke (las)werken worden uitgevoerd.
U dient rekening te houden met een langere opleveringstermijn van uw bestelling. Het is (ook voor edpnet) niet altijd vooraf duidelijk of SNA werken nodig zijn voor uw bestelling: soms worden deze werken pas vastgesteld als een technieker langskomt voor een initiële telecom (Test&Label) installatie die u bestelde.
OPGELET, SNA werken zijn niet altijd "zichtbaar" voor u als klant. Soms worden deze uitgevoerd op het niveau van de lokale straatbundel/kast, waarop u aangesloten bent.
Indien er gegraven moet worden op publiek domein ter voorbereiding van de effectieve SNA werken, dan vraagt Proximus (of de onderaannemer) hiervoor de nodige (gemeentelijke) vergunningen aan.
Indien er gegraven moet worden op privé-domein (in geval u nog geen wachtbuis heeft) ter voorbereiding van de effectieve SNA werken, dan vraagt Proximus (of de onderaannemer) uw akkoord. Edpnet wordt hiervan ingelicht.
Hierbij een schema van wat publiek en privé-domein is:
Zie ook:
Welke voorbereidende werken voorzie ik voor de mijn internetaansluiting als ik bouw of renoveer