De bestelprocedure wordt iets omslachtiger wanneer je voor Easy Switch kiest: je moet voorafgaand jouw Easy Switch gegevens opzoeken bij jouw huidige operator en die vervolgens tijdens de bestelprocedure aan jouw nieuwe operator correct doorgeven. Je bent als enige verantwoordelijk voor de informatie die je doorgeeft: een tik- of schrijffout kan als gevolg hebben dat jouw nieuwe operator jouw contract bij jouw huidige operator niet kan laten stopzetten. Wat een langere periode van dubbele facturatie tot gevolg kan hebben.
Bij Easy Switch kies je tijdens het plaatsen van je nieuwe bestelling het moment waarop je nieuwe operator een verzoek stuurt naar je huidige operator om je contract stop te zetten. Tenzij je overstapt naar een operator die van hetzelfde netwerk gebruik maakt als je huidige operator, want dan wordt je nieuwe internetverbinding geactiveerd nadat eerst je oude werd gedeactiveerd. Stap je over naar een operator op een ander netwerk, dan is het misschien niet onverstandig om gedurende een aantal dagen beide internetdiensten naast elkaar actief te hebben. Stel dat er zich dan na de activatie van je nieuwe internetverbinding een technische probleem zou voordoen – dat zal meestal wel niet het geval zijn – dan heb je nog steeds je huidige internetverbinding beschikbaar gedurende de periode dat je nieuwe operator het probleem oplost.
Wanneer je een afspraak voor de komst van een technieker wenst vast te leggen, en je wenst dit binnen een specifiek tijdsblok van een halve dag te laten doorgaan, bijvoorbeeld ’s morgens, hou er dan rekening mee dat het dan langer kan duren alvorens een technieker voor een bezoek kan worden ingepland: een halve dag biedt nu eenmaal minder mogelijkheden dan een volledige dag. Bovendien is de kans dan ook groter dat je zelf niet aanwezig bent (boodschappen doen loopt onvoorzien uit, aan de schoolpoort met iemand aan de praat geraakt, de buurman een lift geven naar de garage, je bent je GSM ergens vergeten en mist daardoor de oproep van de technieker…) wanneer de technieker zich aanmeldt en dat de afspraak binnen datzelfde tijdsblok niet meer kan doorgaan. Binnen een tijdsblok van een ganse dag is er meer flexibiliteit mogelijk. Sommige operatoren rekenen een vergoeding aan indien je niet aanwezig bent op de afspraak met de technieker, zijn oproep mist, hem de toegang weigert of de toegang niet kan geven tot een ruimte waar hij werken moet uitvoeren...
Jouw nieuwe operator geeft jouw huidige operator de opdracht om jouw contract stop te zetten, maar je bent en blijft wel als enige verantwoordelijk voor de gevolgen van de stopzetting van dat contract, zoals bijvoorbeeld, in voorkomende geval, het vereffenen van de nog openstaande gerechtvaardigde facturen, het eventueel verschuldigd zijn van een schadevergoeding indien je jouw huidig contract binnen de 6 maanden na aanvang ervan opzegt, de mogelijke teruggave van toestellen die je van jouw huidige operator in bruikleen hebt gekregen, het eventueel verschuldigd zijn van de restwaarde van een toestel gekoppeld aan het inschrijven op een abonnement… Raadpleeg hiervoor jouw contract en de algemene voorwaarden van jouw huidige operator.