Om een idee te krijgen van de daadwerkelijk gehaalde snelheid van uw internetverbinding, wordt er een snelheidstest uitgevoerd.
Hoe kan ik een correct resultaat van een snelheidstest krijgen?
Er zijn sommige regels die u dient volgen tijdens het uitvoeren van een snelheidstest:
1. Het toestel waarop de snelheidstest wordt uitgevoerd, moet met een Ethernet kabel direct aan de modem/router aangesloten worden.
Het is mogelijk dat uw draadloze verbinding de oorzaak van de storing is en indien we dit niet eerst uitsluiten, gaan we de oorzaak in de verkeerde richting zoeken.
2. De test moet op één toestel uitgevoerd worden. Enkel dit toestel is op het moment van de test met het Internet verbonden.
De behaalde snelheid wordt tussen alle toestellen in uw netwerk verdeeld. Indien er meerdere toestellen op het netwerk aangesloten zijn en aangeschakeld zijn, krijgt elk toestel uiteraard een lagere snelheid.
3. Alle belastende programma’s, apps en plugins (bvb, BitTorrent, antivirus updates, enz.) op uw test-toestel moeten uitgeschakeld zijn.
Tijdens het downloaden of uploaden van grote bestanden, wordt er een maximum van uw snelheid verbruikt. Dit vertraagt andere processen op uw toestel.
4. De test moet gedurende enkele dagen herhaald worden, gespreid over verschillende tijdstippen van de dag.
Deze manier van testen kan aantonen of het probleem zich slechts éénmalig heeft voorgedaan en er dus geen verdere oplossing nodig is. Of dat er toch een algemeen probleem is dat we verder moeten oplossen. Bovendien, als u de snelheidstest volgens deze regels uitvoert en het resultaat ervan aan onze klantendienst bezorgt, dan kunnen wij de oorzaak veel sneller vaststellen en het probleem vlugger oplossen.
Hoe voer ik een snelheidstest uit?
1. Ga naar speedtest.edpnet.net.
2. Druk op GO.
3. Wacht op het resultaat.
4. Maak een schermafdruk als u het resultaat van uw snelheidstest aan onze klantendienst wilt bezorgen.
Hoe kan ik het resultaat van mijn snelheidstest analyseren?
U mag er redelijkerwijs van uitgaan dat u (in goede omstandigheden, tijdens de daluren) kunt down- en uploaden aan ongeveer 80% van de synchronisatiesnelheid van uw modem. 20% van de capaciteit van uw lijn gaat namelijk sowieso verloren aan atm- en ip-overhead (controlepakketten).
Indien uw effectief gehaalde snelheid ongeveer 80% van de synchronisatie-snelheid (deze wordt op uw modem getoond) bedraagt, dan is er geen probleem met snelheid.
Indien uw effectief gehaalde snelheid lager ligt dan 80% van de synchronisatie-snelheid, dan dient er naar een mogelijke oorzaak gezocht te worden. Zie ‘Waarom is mijn internet traag’.