Vanaf 1 november 2024 kies je zelf welke hardware je gebruikt voor je internetverbinding. Het BIPT heeft dit op 26 september 2023 besloten1.
In dat besluit heeft het BIPT het fysieke netwerkaansluitpunt voor vaste netwerken vastgelegd op het zogenaamde punt A.
Hierdoor zijn modems en routers onderdeel van de eindapparatuur en kunnen ze dus vrij gekozen worden door de eindgebruiker voor internet- en VoIP-diensten.
Dit betekent niet dat je zomaar alles mag gebruiken: de apparaten moeten voldoen aan specifieke kenmerken en technische specificaties.
Let op: de vrije modem / router keuze geldt niet voor zakelijke overeenkomsten2.
Wat zijn de technische specificaties?
De technische specificaties die we hieronder verstrekken, zijn deze die we van Proximus hebben ontvangen.
Het doel is om de best mogelijke netwerkcompatibiliteit te garanderen als je ervoor kiest om je eigen apparatuur te gebruiken na het netwerkaansluitpunt in plaats van de apparatuur die wordt ondersteund door edpnet.
Voor een betere klantenervaring en om impact op het edpnet- of Proximus netwerk te vermijden, inclusief impact op andere eindgebruikers, is het vereist dat de apparatuur die op de internetverbinding wordt gebruikt, voldoet aan de specificaties van Proximus.
In deze context zal edpnet geen enkele validatie of test uitvoeren van apparatuur die niet rechtstreeks door edpnet wordt ondersteund.
Download hieronder de specificaties van de verschillende hardware:
- Specificaties voor de VDSL NTP
- Specificaties voor de VDSL modem
- Specificaties voor de router / CPE
- Specificaties voor de ONT
Wat als er een technisch probleem is?
Edpnet kan niet garanderen dat je internetverbinding altijd goed werkt als je hardware gebruikt die niet door edpnet wordt ondersteund.
Lees de handleiding van de fabrikant zorgvuldig door voordat je met de installatie begint. Je bent als enige verantwoordelijk voor eventuele schade opgelopen tijdens en als gevolg van de installatie van hardware die niet door edpnet wordt ondersteund. Wij bieden geen hulp of ondersteuning bij het aansluiten / instellen van hardware die niet door edpnet wordt ondersteund.
Hier zijn een paar stappen die je kan nemen om de oorzaak van een probleem met je edpnet internetverbinding te achterhalen:
Controleer al je verbindingen en start vervolgens je eigen modem/router opnieuw op.
Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de edpnet Helpdesk. Zij sturen je een geschikt testapparaat toe dat je tijdelijk kan gebruiken. Hou er rekening mee dat de levering van het testapparaat enkele dagen kan duren, afhankelijk van de snelheid waarmee Bpost werkt.
Als het probleem is opgelost, betekent dit dat het probleem bij je eigen apparaat ligt. Je dient dan contact op te nemen met de fabrikant van je apparaat. Vervolgens kan je kiezen of je het edpnet testapparaat aan ons retourneert of het aanschaft.
Blijf het probleem echter aanhouden, hou dan het edpnet testapparaat aangesloten op je internetverbinding en neem opnieuw contact op met onze Helpdesk zodat het technische probleem met je internetverbinding verder kan worden onderzocht en opgelost.
Welke hardware wordt door edpnet ondersteund?
Het antwoord op die vraag vind je op onderstaande pagina.
1Besluit van de Raad van het BIPT van 26 september 2023 betreffende de identificering van het netwerkaansluitpunt voor de breedbanddiensten.
2 Besluit van de Raad van het BIPT van 26 september 2023 betreffende de identificering van het netwerkaansluitpunt voor de breedbanddiensten, § 154.